Το χάος εμπεριέχεται στην αρμονία και εντός της αρμονίας γεννιέται το χάος.
Το χάος διέπεται από την Πιθανότητα, στην δε αρμονία κυριαρχεί ο Νόμος.
Στην ανατολή αυτή την σχέση την εκφράζουν με το Yin και Yang. Η σχέση απεικονίζεται στο κατωτέρω σχήμα παραστατικά, στο ίδιο σχέδιο διαφαίνεται και η σχέση των εννοιών Γιν και Γιανκ με το σύστημα «έμβια-ανόργανος ύλη».
Η μαύρη περιοχή αντιπροσωπεύει το Γιν αλλά εντός αυτής παρατηρούμε μια άσπρη τελίτσα που είναι το Γιανγκ, αντιστοίχως η λευκή περιοχή εκπροσωπεί το Γιανγκ και εντός αυτής η μαύρη τελίτσα είναι το Γιν.
Μια αρμονική καμπύλη διαιρεί τις δύο περιοχές. Αυτή η καμπύλη μετακινείται διατηρώντας το αρμονικό σχήμα της, έτσι ώστε να υπερτερεί άλλοτε το Γιανγκ και άλλοτε το Γιν. Οι δύο τελίτσες άσπρη και μαύρη συμβολίζουν ακριβώς την ύπαρξη του σπόρου του αντιθέτου μέσα στην κάθε έννοια. Το ίδιο δηλαδή που συμβαίνει με το Χάος και την Αρμονία, που εντός της κάθε έννοιας καιροφυλακτεί η αντίθετή της.
Όλη η κινέζικη σκέψη όλη η κοσμογονία είναι κλεισμένη σε αυτό το σύμβολο, η ζωή , ο θάνατος, ο φόβος, η δύναμη, το σκοτάδι, το φως.
Το Γιν και το Γιάνγκ είναι οι δύο αντίθετοι και συμπληρωματικοί πόλοι της φύσης.
Το Γιάνγκ είναι το άσπρο. Είναι αυτό που ευθύνεται για την κίνηση, την επιθετικότητα, την πρωτοβουλία, τη δημιουργικότητα, την αρσενική δύναμη, τα επιβεβαιωμένα συναισθήματα, τον Ουρανό, το φως, τη λαμπρότητα, τη φωτιά, την τόλμη, τα βουνά που διεισδύουν στον ουρανό, το θερμό, το σκληρό, το ζεστό. Γιανγκ σημαίνει ”σημαίες που κυματίζουν στον ήλιο” δηλαδή λαμπρό ή φωτεινό.
Το Γιν είναι το μαύρο. Είναι η περί καλυπτική δύναμη, η θηλυκότητα, η τρυφερότητα, η παθητικότητα, η σταθερότητα, η δεκτικότητα, το θηλυκό στοιχείο, η προστασία της ζωής, το κοίλο, το ζεστό, οι κοιλάδες της φύσης που δέχονται και συντηρούν, προστατεύουν τη ζωή μέσα τους, η μήτρα στο γυναικείο σώμα, οι σπηλιές, τα στάσιμα νερά, το αδύναμο, το απαλό, το υποχωρητικό, άλλοτε πάλι τα σκοτεινά συναισθήματα. Γιν σημαίνει το «δειλινό, την ώρα που ο ήλιος περνάει κάτω απ’ τον ορίζοντα»
Αυτές οι δύο μορφές ενέργειας αποτελούν εκφράσεις της μίας, μοναδικής, έσχατης πραγματικότητας που είναι πέρα από τη μορφή και την ουσία, πέρα από κάθε δυαδισμό. Το ΤΑΟ. Που το βαθύτερο νόημά του, είναι η Ενότητα.
Στην Ινδία πάλι πιστεύεται μια αντίστοιχη θεωρία, σύμφωνα με την οποία σε κάθε κατάσταση μέσα στην Φύση, είτε μηχανική είτε ψυχολογική, επικρατούν οι τρεις δράσεις που αποκαλούνται Γκούνας και ονομάζονται Σάτβας, Ράτζας και Τάμας.
Το Σάτβας, είναι η ηρεμία, η απόλυτη αρμονία, το Νιρβάνα με δυο λόγια η αληθινή ευτυχία, το Τάμας , είναι παθητικότητα, ακινησία, περιοχή μετασχηματισμού, χώρος αναγέννησης και τέλος το Ράτζας αντιπροσωπεύει την κίνηση από το Σάτβας προς το Τάμας και αντιστρόφως. Οι τρεις αυτές έννοιες βρίσκονται παντού, σε καθορισμένη κάθε φορά αναλογία σε ορισμένη Φυσική μεταβολή και σε οποιαδήποτε Φυσική κατάσταση σε ορισμένη, αλλά όχι σταθερή αναλογία, δηλαδή κάθε φορά επικρατεί ένας από τους τρεις Γκούνας.
Aς παραλληλίσουμε τις δύο αυτές θεωρίες με τις έννοιες θετική και αρνητική εντροπία, που όπως θα φανεί παρακάτω εξυπηρετεί στην καλύτερη κατανόηση της κεντρικής ιδέας που είναι η σχέση μεταξύ έμβιας και ανόργανης ύλης.
Θα μπορούσαμε λοιπόν να πούμε ότι το Γιανγκ, το Σατβικό Ράτζας*, αντιστοιχούν στην θετική εντροπία ενώ το Γιν και το Ρατζασικό Τάμας* στην αρνητική εντροπία.
Με τους όρους Σατβικό Ράτζας και Ρατζασικό Τάμας εννοούμε αντιστοίχως, το μεν πρώτο κίνηση με ηρεμίακαι αυτοπεποίθηση το δε δεύτερο ζωντανήπαθητικότητα.
Οι παραπάνω διευκρινήσεις δικαιολογούν το ένα σκέλος της αντιστοιχίας με την θετική και αρνητική εντροπία αντιστοίχως. Το Γιν τώρα εκφράζει την ζωή, το θηλυκό στοιχείο, την δημιουργία ζωής, την συσσώρευση άτακτων φυσικών στοιχείων, σε μια νέα τάξη, που είναι η ζωή, η αρνητική εντροπία δηλώνει ακριβώς το ίδιο την δημιουργία τάξης από το Χάος. Το Γιανγκ τέλος εκφράζει την θετική εντροπία αφού είναι κίνηση, επιθετικότητα, φωτιά, διάλυση της υπάρχουσας τάξης.
Οι δύο δοξασίες που ήδη αναφέρθηκαν έγινε για να δοθεί έμφαση στο γεγονός ότι η ανθρώπινη σκέψη για μια κοσμική αλήθεια, είναι η ίδια σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης, δηλαδή ο ανθρώπινος εγκέφαλος λειτουργεί υπό το καθεστώς της ενότητας των πάντων.
Όπως θα φανεί παρακάτω οι δύο αυτές απόψεις που οφείλονται στους ανατολικούς λαούς Κίνα και Ινδία συμπίπτουν και με τις δυτικής προέλευσης θεωρίες περί εντροπίας.
Σ’ αυτό το σημείο δίνεται μια απλή και όσο γίνεται ποιο εκλαϊκευμένη εξήγηση της έννοιας εντροπία προκειμένου να ενημερωθεί εύκολα, ο μη έχων σχέση με την Φυσική, μ’ αυτή την λεπτή και κάπως δυσνόητη έννοια της θερμοδυναμικής.
Η εντροπία ορίζεται ως η ενέργεια που προσλαμβάνει ή αποβάλει ένα σύστημα μέσα στον χρόνο, σε ορισμένη θερμοκρασία ή απλούστερα:
Είναι το μέτρο της αταξίας των σωμάτων που απαρτίζουν το σύστημα.
Αν τώρα μιλάμε για ένα σώμα, εκφράζει το μέτρο της αταξίας των μορίων του σώματος.
Έτσι, για παράδειγμα ο ανθρώπινος οργανισμός κάνει καύσεις με τα υλικά καύσεως που προσλαμβάνει από το περιβάλλον, οξυγόνο και τροφή, όμως η θερμοκρασία του παραμένει σταθερή στους 36,5 βαθμούς Κελσίου. Σ’ αυτή την συγκεκριμένη περίπτωση η εντροπία είναι αρνητική, όπως θα αποδειχθεί κατωτέρω.
Η εντροπία είναι το μέτρο της αταξίας των σωμάτων σε ένα κλειστό ενεργειακό σύστημα, όπως η θερμοκρασία είναι το μέτρο της εσωτερικής ενέργειας αυτού του συστήματος. Με τον όρο εσωτερική ενέργεια εννοούμε το άθροισμα των ενεργειών πάσης μορφής, των σωμάτων που απαρτίζουν το κλειστό αυτό σύστημα.
Με τον όρο κλειστό σύστημα εννοούμε ένα σύστημα απομονωμένο ενεργειακά απ’ το περιβάλλον, δηλαδή δεν μπαίνει σ’ αυτό, ούτε βγαίνει ενέργεια οποιασδήποτε μορφής, μηχανική, θερμική ή χημική.
Η γλωσσολογική ανάλυση της λέξης Εντροπία εν-τροπια = εσωτερικός τρόπος συμπεριφοράς. Μέσω της γλωσσολογικής ανάλυσης πολλές φορές προκύπτει η βαθύτερη σημασία των λέξεων.
Δικαίως έχει λεχθεί απ’ τον Αντισθένη ότι: « Αρχή μεν σοφίας εστί ονομάτων επίσκεψης».
Τέλος για να συμπληρωθεί αυτή η μικρή εισαγωγή στην κατανόηση της εντροπίας, συμπληρώνω με την έννοια του πρόσημου της εντροπίας + ή -, τουτέστιν θετική και αρνητική εντροπία, τι σημαίνει: θετική είναι η εντροπία όταν ένα κλειστό σύστημα οδηγείται σε μεγαλύτερη αταξία, σε αποσύνθεση της τάξης του, όπως η έκρηξη μιας οβίδας και διασπορά των βλημάτων, η διαστολή του σύμπαντος επίσης.
Αρνητική εντροπία σημαίνει το αντίθετο ήτοι, το σύστημα οδηγείται σε ανώτερη τάξη από την προηγούμενη αταξία, το χάος για παράδειγμα έχει μέσα του το σπέρμα της τάξης και κάποια στιγμή, οδηγείται σε τάξη και ζωή.
Η ζωή είναι ανώτερου βαθμού τάξης, για παράδειγμα ένα νεογέννητο μωρό συσσωρεύει υλικά από την αταξία που βρίσκονται στο περιβάλλον και χτίζει το σώμα του, που είναι ανώτερη τάξη, αλλά και ο ενήλικος με την διατροφή του κάνει την ίδια λειτουργία, με την διαφορά ότι σ’ αυτόν έχει ήδη αρχίσει και η αποσύνθεση μετά τα είκοσι ένα, λόγω όμως του ότι τα κύτταρα του ανασυντίθενται οι δύο λειτουργίεςβρίσκονται σε σχετική ισορροπία μέχρι τα σαράντα περίπου, που ο ρυθμός αναγέννησης των κύτταρων πέφτει και τότε είναι που υπερτερεί η αποσύνθεση, λειτουργεί άτεγκτος ο νόμος της φθοράς που είναι: η θετική εντροπία.
Θυμάμαι τώρα μ’ αυτές τις σκέψεις ένα βιβλίο Φυσικοχημείας που είχαμε ως φοιτητές σε κάποιο σημείο σχετικό με την εντροπία διατύπωνε την πρόταση: «εντροπία είναι το βέλος του χρόνου» το βιβλίο αυτό ήταν η Φυσικοχημεία του Μουρ, στα αγγλικά γραμμένο, ήταν όμως τόσο διαδεδομένο στους φοιτητικούς κύκλους που κάποιοι το είχαν μεταφράσει και το πουλούσαν. Η αντίστοιχη φράση στα αγγλικά ήταν: «Entropy is time’s arrow». Μετά τόσα χρόνια τώρα βλέπω και μια νέα διάσταση σ’ αυτή την φράση, την διάκριση σε θετική και αρνητική εντροπία.
Δηλαδή ως προς την αύξηση της εντροπίας που αντιστοιχεί σε θετική εντροπία νομίζω ότι είναι φυσιολογικό αλλά το νέο που βλέπω τώρα είναι η σχετικό με την αρνητική εντροπία, για παράδειγμα το ανθρώπινο σώμα, στο οποίο συσσωρεύουμε υλικά απ’ το περιβάλλον και οδηγούμε έτσι το σύστημα σε προσωρινή τάξη η οποία πρόκειται με βεβαιότητα να αποσυντεθεί οδηγώντας το σύστημα στην φθορά, είναι μ’ άλλα λόγια ως προσωρινή κατάσταση αρνητική εντροπία , έτσι το βλέπω εγώ τώρα, μια προσωρινή αναδρομή στο παρελθόν, σε αρνητικό χρόνο.
Πριν πολλά χρόνια, είχαμε πάει με παρέα στη θάλασσα για κολύμπι, μαζί μας ήταν και ο ένας σοφός φίλος μας, καθώς έβγαινε απ’ τη θάλασσα, ενώ εμείς οι υπόλοιποι είμαστε ξαπλωμένοι στην αμμουδιά, αν έκραξε ως άλλος Αρχιμήδης: Μη γελιέστε φίλοι μου, είμαστε όλοι υπό αναστολή νεκροί! Τώρα που το ξανασκέπτομαι: Τελικά είχε δίκιο:
-εντροπία +εντροπία
——-(α)——–0—————- ( Διάγραμμα μεταβολής της εντροπίας)
-άπειρο +άπειρο
(Άξων Χρόνου)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου